Kanotsegling är en gammal företeelse och har under lång tid haft en mycket stark ställning inom svensk segling. Man började segla riggade kanoter redan före förra sekelskiftet. Dessa små och extremt långsmala farkoster var föregångare till den nutida segelkanoten, men har även starkt påverkat modern jollesegling. Så var utan tvekan Finnjollen som konstruktion en modifierad segelkanot. Finnjollens konstruktör, Rikard Sarby, var en framgångsrik kanotseglare som också konstruerade ett flertal segelkanoter. Han var verksam under 40-talet när segelkanoterna utvecklades till planande båtar.
Längden i kombination med goda planingsegenskaper har alltsedan dess varit en framträdande egenskap hos kanoterna.
Långfärdssegling med övernattning i kanoten är en annan viktig karaktär. Kanske är det just så som kanoterna blivit mest kända på senare år. Kombinationen i dagens tätt befolkade skärgårdar är oslagbar; en fräck snabb båt som ger maximal seglingsupplevelse, kommer in på grunda vatten och dessutom är beboelig.
E-kanoten, har allt sedan dess förenat längd med goda planingsegenskaper – en mycket effektiv kombination. Det långslanka skrovet går bra i lättvind, kommer lätt upp i högsta deplacementfart och saknar en markerad planingströskel. Med andra ord ett brett fartregister!
E-kanotklassen skapades 1941. Den är en tämligen fri konstruktionsregel.
D-kanoten har genom åren gått igenom en del förändringar. Regeln knyter an till den gamla traditionen med en barlastad något tyngre och smalare kanot. Seglingen av denna är inte lika fysiskt krävande och utmanande. Men kanotkänslan finns där med sitt breda fartregister och närheten till vattnet. Den moderna D-kanoten är en avancerad seglare
Mer om kanotsegling:
2012 år SM-vinnare skriver om sitt först kanot-SM, 2011; Peter Lindbergs SM.pdf
Retrospektiv artikel i ”Veteranbåten”, Museiföreningen Sveriges fritidsbåtars medlemstidning; Artikel i VB.pdf
Tejst på kappsegling; kappseglingsbilder
Kanot.com - KanotseglarFörbundet
Oves Segelkanotsida - C-, D-, E-kanoter